Een record voor Thalys in 2018, zowel op het vlak van verkeer als op het vlak van inkomsten

De lancering op zondag 31 maart van de nieuwe verbinding tussen Nederland, België en het noordoosten van Parijs is het moment voor Thalys om de balans op te maken van haar boekjaar 2018.

Met een omzet van 527 miljoen euro en exact 7.506.000 passagiers aan boord was 2018 het jaar van alle records voor Thalys. In het algemeen kunnen we spreken van een resoluut opwaartse trend. Die heeft het mogelijk gemaakt om de conjunctuurschommelingen op de Franse markt in 2018 op te vangen en tegelijkertijd ook te streven naar nieuwe groei-impulsen voor 2019.

[+5%] Globaal gezien wordt 2018 gekenmerkt door een groei van bijna 5 procent wat betreft het verkeer (+4,6%). Deze groei wordt gedragen door de hernieuwde aantrekkelijkheid van de verbinding Brussel-Parijs en het blijvend dynanisme van de route richting Nederland, maar ook door de inspanningen op de Duitse markt en de hervatting van de distributieovereenkomst tussen Thalys en Deutsche Bahn. Het recept voor succes? 1) #Thinkglobalactlocal: een gedifferentieerde strategie die de groeimogelijkheden in elk van de vier markten optimaal benut. 2) #MoreEuropeForAll: een aanbod van drie prijscategorieën dat inspeelt op de verwachtingen van elke passagierscategorie en zo de bezettingsgraad van de treinen optimaliseert.

[-12M€] Deze robuuste basis van tendensen heeft Thalys in staat gesteld om de dubbele impact van de lange stakingsperiode in Frankrijk in de eerste helft van het jaar en de demonstraties van de “gilets jaunes” in het vierde kwartaal op te vangen. Gedurende de stakingsperiode zag Thalys zich bijvoorbeeld genoodzaakt om haar vervoersplan af te slanken, wat een omzetverlies van 10 miljoen euro tot gevolg had. Daarnaast leed Thalys een een extra omzetverlies van 2 miljoen euro als gevolg van de demonstraties. Opgeteld is dit het equivalent van 2,5 % ongerealiseerde groei.

[+4%] Binnen deze context steeg de jaaromzet met bijna 4 procent (+3,6%), als gevolg van de commerciële inspanningen op alle routes gedurende het hele jaar. Terwijl Thalys haar “Premium”-aanbod (met bediening aan de zitplaats, internationale pers, taxireservering, enz.) verder uitbouwde, zette het bedrijf ook in 2018 haar engagement voor 30% lage prijzen (minder dan €40) voort. Opvallend: steeds meer jongeren (+9%) en kinderen (+13%) staken vorig jaar de grenzen over met Thalys.

[+6%] Belangrijk te vermelden is de bijdrage van het kleine broertje van de rode trein, de lagekostenttrein Izy tussen Brussel en Parijs, die in 2018 verder bleef groeien met +6.3% meer reizigers. Izy is volledig toegewijd aan reizigers die op zoek zijn naar de meest voordelige oplossingen en aldus biedt het voortaan op dinsdag, woensdag en donderdag een maximumprijs aan van €19 (exclusief opties). Dit alles heeft geleid tot een stijging van de inkomsten met 2 procent.

[2019] Alle lichten staan dus op groen voor 2019:

“Met drie nieuwe bestemmingen – Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée vanaf 31 maart en vervolgens Bordeaux elke zaterdag van deze zomer – en daarbovenop een vernieuwing van de vloot vanaf het najaar, zetten we in op nieuwe groei-impulsen om de ontwikkeling van de Europese mobiliteit te blijven stimuleren. Onze strategie is duurzaam en beantwoordt zowel aan de behoeften van de Europese reizigers als aan de milieu-uitdagingen van morgen”, legt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys, uit.

image_pdfimage_print

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *