
Taiwan,  HK  on  frontline  in
battle for press freedom: CPJ
report

Image taken from the website of the Committee to Protect
Journalists

Taipei,  Dec.  17  (CNA)  Taiwan  and  Hong  Kong  “are  on  the
frontlines of the battle for press freedom” due to efforts by
the Chinese government to shape public opinion, according to a
report  published  Monday  by  the  Committee  to  Protect
Journalists  (CPJ).

The  report,  titled  “One  Country,  One  Censor:  How  China
undermines media freedom in Hong Kong and Taiwan” was written
by CPJ Asia Program Coordinator Steven Butler.

“China has become a top global economic power, and is fast
expanding its military reach beyond its borders,” Butler said
in the introduction to the report.

“It is simultaneously trying to influence the global public
through the media to accept and support China’s growing role
in the world,” he continued.

Taiwan and Hong Kong are on the frontlines of the battle for
press  freedom,  as  China  has  utilized  various  efforts  to

https://freesun.be/taiwan-hk-on-frontline-in-battle-for-press-freedom-cpj-report/
https://freesun.be/taiwan-hk-on-frontline-in-battle-for-press-freedom-cpj-report/
https://freesun.be/taiwan-hk-on-frontline-in-battle-for-press-freedom-cpj-report/


“influence  editorial  content  and  sometimes  to  manipulate
public opinion” in the two regions, according to Butler.

In Taiwan, government officials and legislators are struggling
to find ways to cope with China’s growing influence on local
legacy  media  and  to  “counter  a  deluge  of  disinformation
apparently  aimed  at  manipulating  public  opinion  as  Taiwan
approaches general elections Jan. 11, 2020,” Butler said.

Butler cited the example of Want Want Holdings Ltd., which
owns  several  media  outlets  in  Taiwan  including  the  China
Times, one of the four largest newspapers in Taiwan, as having
engaged in questionable business practices with China.

The China Times once disguised advertising from the government
of the Chinese province of Fujian as news stories in 2012,
which led to the paper being fined NT$1.8 million (US$59,166),
as Taiwan bans advertising by the Chinese state, Butler noted.

At the time, Want Want’s chairman questioned whether these ads
violated national security.

Butler also mentioned a report published in April 2019, which
found that Want Want’s Chinese branch has received NT$17.8
billion in subsidies from the Chinese government since 2004.
However, Taiwan’s Mainland Affairs Council said at the time
that it is not against the law for Taiwan companies to take
subsidies from the Chinese government.

In June this year, the paper was accused of downplaying Hong
Kong’s massive pro-democracy protests, and was found to have
removed its past reporting on the June 4, 1989, Tiananmen
Square massacre, Butler went on.

Butler said that authorities in Taiwan fear that China is
spreading false news stories and manipulating social media in
an  attempt  to  sway  January’s  elections,  but  so  far,
legislative approaches to block Chinese interference lack a
consistent strategy.



“How to maintain Taiwan’s openness while preventing unwelcome
manipulation by a hostile political force — let alone a giant
next door whose economy is key to Taiwan’s prosperity — is a
riddle for which there isn’t yet a satisfying answer,” Butler
said.

In Hong Kong, “Chinese interests dominate commercial media,”
Butler  said,  with  nine  of  26  mainstream  media  outlets
controlled  by  Chinese  authorities  or  corporations  led  by
Communist Party members.

With  these  ownership  changes  and  incidences  of  violence
towards journalists, many foreign correspondents in the region
also  fear  that  their  critical  reporting  will  have  other
consequences  on  their  work,  Butler  said,  including  being
blocked from working in China or having their visa revoked.

“As China ratchets up the pressure on Hong Kong media, it’s
not clear where or if it will stop,” Butler concluded.

(By Lawrence Chiu and Chiang Yi-ching) Enditem/AW


